Du antar fokusfeil, men…

…det gjelder bare å fokusere rett sted?

Har en 50 mm fra Sigma med blender 1,4. Vært litt usikker på om fokusen treffer litt foran der man fokuserer. Filmet blant annet i dårlig lys og syns noe var uskarpt, men det var alltid i fokus foran personen jeg fokuserte på.

Fant ut at jeg skulle gjennomføre en liten test. I excel lagde jeg et ark med streker og tall. Dette printet jeg ut og satte opp med kamera på stativ og fjernutløser. Se bildet under.

Sirkelen med 0 ble satt midt i firkanten, fokuserte og tok bilde. Først med f 2,8, så med 1,4. Her kan man også se hva blender gjør med dybdeskarpheten.

Var ikke helt fornøyd med hvor fokus faller på bildet over, her er 0 i midten av firkanten. Det jeg ser er at firkanten treffer da med nedre del på arket et stykke nærmere kameraet enn tallet 0. I bildet under setter jeg nedre del av firkanten akkurat på 0 og jeg ser at det treffer bra. Dette testet jeg på både 5D og 1D og er fornøyd.

Det betyr at det ikke ble noe blogginnlegg om selve justeringen. Men en lærdom om hvor viktig det er å treffe med fokus på det man sikter på. Med blender på 1,4 er det kort mellom fokus og ute av fokus.

Skal du gjøre dette selv kan du lage et enkelt ark med streker med avstand, sette kameraet på noe og benytte tidsforsinket utløsning istedenfor det oppsettet jeg har satt opp. (Oppdatert etter tips fra Helge! Her kan du laste ned skjemaet og skrive det ut om du vil).

Bildene her er faktisk de første nye bildene jeg har benyttet Lightroom til. Aperture er nå på vei ut hos meg og Lightroom skal ta over bildebehandlingen av enkle bilder til pressebruk og annet. Photoshop blir fortsatt brukt til de mer avanserte jobbene.

Pål

~ av palbergstad den 10/03/2012.

Legg igjen en kommentar

 
