7 måneder gammel og egen synkronisert kalender

Hmmfr(!!) dagens samfunn vil mange si, men realitetene er slik at i mange familier jobber både mammaen og pappaen. I flere familier jobber en av dem skift, man har andre aktiviteter utenom jobb eller flere jobb aktiviteter. 

Vi er nemlig en slik familie. Vi har begge flere aktiviteter og en av oss jobber i skiftordning. Det er mamma, pappa, sønn (7 mnd), to danseskoler, en fotobusiness og hver sin dagjobb. Det viktige for oss er faktisk å være mye sammen, noe vi klarer på en flott måte. Men av og til er det greit å vite når samboer har vakt for å kunne planlegge, eller når junior skal på helsestasjonen for oppfølging eller vaksine.

Morten Røvik er den som har tipset meg om løsningene. Du kan lese hans blogginnlegg Den synkroniserte familie her, han har tatt den enda lenger enn oss til nå. Takk til Morten for innspill til metoder og ideer for å løse kalender hverdagen.

Etter en kort periode med et excel ark lagret i Dropbox som begge har tilgang til, som ikke fungerte så bra, måtte vi se på en bedre løsning. Vi har gått for Apples iCloud løsning siden vi begge har både Mac og iPhone, i tillegg til en felles iPad. Vi har opprettet en kalender per person som vi deler. I tillegg har jeg en jobbrelatert hvor alle dagmøter er lagt opp som ikke min samboer har behov for å se.

Det fine er at hver kalender har en egen farge og du kan velge hvilke du vil se til enhver tid. Bare klikk de av og på. Her ser man at jeg kan se alle utenom Pål jobb. De med «signalmerke» ved siden av er delt med min samboer eller delt til meg.

Her ser du et eksempel på en annen farge i kalenderen. Når jeg skriver dette skal jeg til SV sitt partimøte i morgen som fotograf og dekke den siste dagen hvor den nye partilederen skal tale.

Skulle min samboer ha jobbet i morgen har jeg her lagt inn hvordan det ser ut med fargeforskjellene, veldig enkelt å skille mellom hvem som skal hva.

Dette gjør at vi til enhver tid har kontroll på ukens og dagens aktiviteter. Alt trådløst gjennom iCloud. Da slipper jeg å ringe til min samboer for å høre om hun skal jobbe til helgen eller har kveldsvakt. Hun slipper å ringe til meg dersom hun får tilbud om å bytte vakt til en annen dag.

Det er nok flere løsninger der ute som benyttes, men vi falt på denne. Bare pass på, du må ha Lion installert på Mac for å få iCloud til å virke på Macen. Det er enkelt å dele kalenderen, høyre klikk når du står i kalenderoversikten med alle kalenderne og har merket den du skal dele. Klikk for person og skriv inn e-postadressen til den du vil dele med. I mottakerens kalender dukker det opp en invitasjon og der er det bare å klikke godta. Kalenderen dukker så opp i mottakerens egen kalender. Du kan også velge om du vil at den andre skal skrive/lese eller bare lese rettigheter som et eksempel.

Har sett på TV at det er en populær tavle man kan henge på kjøkkenet med oversikt, men hva hjelper den når du er på jobb eller andre steder enn hjemme?

Er nysgjerrig på hvordan andre har kontroll på hverdagen. Hvilke løsninger bruker du/dere?

Pål

~ av palbergstad den 10/03/2012.

Legg igjen en kommentar

 
