Du når fler enn du tror…

…ja det er i hvert fall min opplevelse. Ofte blir jeg overrasket når jeg snakker med kjente, mindre kjente eller omtrent ukjente over hvor mye de har fått med seg av «mitt nettliv». Det er mest ansikt til ansikt eller på telefonen disse overraskelsene kommer. Små kommentarer om bilder jeg har tatt eller linker de har sett og kommenterer.  Nå er ikke dette en undersøkelse som ville gått igjennom kontrollen med nok spurte eller svar som gir en statistisk rett undersøkelse, men det er noe som overrasker meg positivt hver gang det skjer.

Facebook sier selv de har over 800 millioner brukere som har returnert innen 30 dager. Du når nok ikke alle de, men i snitt sier de at hver bruker har 130 venner. Hvor mange likes, shares eller kommentarer får du i forhold til antall venner? Mitt inntrykk er at det er flere som følger med på nettlivet ditt en det du tror.

Av de 800 millioner brukerne er det over 350 millioner som bruker Facebook gjennom en mobil enhet. I min app mangler blant annet «share» funksjonen, kan det være en forskjell på Facebook bruk mobilt og via en Mac/PC? Er det faktisk vanskeligere i vår mobile hverdag å dele noe?

(Tallkilde Facebook.com)

Twitter har over 50 millioner medlemmer og en undersøkelse sier at 73 % hadde under 10 tveets. Det betyr at andelen med følgere som kun er der for å følge er høy. Særlig når man ser på tallet med 34 % (2010) som ikke hadde tvittret i det hele tatt. Dette tallet hadde bedret seg fra 2009 hvor det var 37 %. Jeg har ikke funnet tall for 2011, men poenget med at mange følger, for å følge med, er nok fortsatt tilstede i 2011 skulle man tro.

(Tallkilde: Barracuda Nettworks via Computerworld.com, mars 2010)

Jeg må selv innrømme at jeg er en av de som leser mye av det som skrives og linkes til av de jeg følger, og det er ikke alltid at jeg gir en tilbakemelding på det jeg har lest, selv om de har gitt meg noe.

Konklusjonen må være at om du synes at det er få tilbakemeldinger gjennom likes, retweets, kommentarer, svar eller annet på Facebook eller Twitter? Ikke gi opp, det kanskje flere som leser det du skriver enn du tror? Følg hjertet og skriv om ting som opptar deg og du vil dele, da får du den rette «vennegjengen» som leser uten å gjøre noe med det, og du får de som vil dele eller kommentere! 

Hva tror du, er det flere som leser og følger dine linker enn de som gir deg en «sosial media» tilbakemelding? Burde vi bli flinkere til å gi tilbakemelding eller kan det bli for mye?  

Sosial hilsen
Pål

~ av palbergstad den 03/01/2012.

3 kommentar to “Du når fler enn du tror…”

  1. Hehe, jeg kan påmeldes de som leser men ikke er SÅ flink til å kommentere. Jeg tenker at etter å ha lest dine flotte resumarer så blir man paff og klarer ikke (tør ikke) si noe selv…

    Veldig godt ordlagt Pål.

  2. Hei, takk for kommentar!

    Meningen med dette var ikke til å få flere til å kommentere eller like, men at ofte leser mange uten å kommentere på sosiale medier. Dersom man sitter og kjenner på at man ikke får nok likes eller kommentarer og tror ingen leser det man legger ut så kan man ta feil🙂

    Men (tør ikke)? Hva er årsaken til det? Prøver å inviterer til dialog! Mulig jeg ikke lykkes helt med det? Ideer til å virke mer inkluderende og åpen?

    Pål

  3. Mye sant i det du har skrevet her. Selv er jeg ogsaa en «lurker», ser paa bilder, leser kjapt teksten og hopper videre til neste side. Kanskje aaret 2012 burde vaere det aaret jeg tar meg mer tid til aa analysere og kommentere.

    Vi faar se.

Legg igjen en kommentar

 
