2011: Et år med poledans, terror og barn

Året 2011 ble et annerledes år for mange, meg selv inkludert. Livet ble forandret for mange gjennom angrepene på Østlandet i sommer, selv ble jeg pappa i august, noe som forandret livet mitt. Her er en oppsummering gjennom året med ett bilde per måned, jeg ønsket å gjøre det litt vanskeligere enn å bare velge de beste bildene. Dette var ikke enkelt, da noen måneder hadde mange bilder som jeg ville ha med og andre måneder var det ikke lett å finne det rette.  

Hva oppnådde jeg i 2011
Året har vært et spennende år for meg som fotograf, både gjennom hendelsene i Norge og at jeg har jobbet mye mer for bildebyråer enn bedrifter og lignende. Begynte å jobbe frilans for både Stella Pictures i Norge og News-Pictures France. I tillegg har jeg levert bilder gjennom Demotix i UK. Dette har ført bildene mine til Frankrike, England, Tyskland, Belgia, Sverige, Polen og Norge for å nevne noen land. Nettsiden www.palbergstad.com fikk også en overhaling og helt nytt design. En drøm gikk i oppfyllelse da jeg fikk tak i en 400 f 2,8 IS til en pris jeg kunne leve med. Den gleder jeg meg til å teste mer. Mistet noen jobber hos et par kunder i året som gikk og de kommer nok ikke i 2012 heller. Noe av årsaken er at jeg ikke kunne jobbe nok for dem, det er jo faktisk et luksus problem, men ender med mindre jobber for meg. Noe som fører meg over til…

…hva med året vi skal inn i?
Har bestemt meg for å satse enda mer i 2012. Selv om jeg jobber frilans ved siden av dagjobben min, ønsker jeg å få til enda mer spennende jobber i 2012. I tillegg å tjene mer penger på jobbene jeg tar. I den forbindelse er jeg i en «strategiprosess» nå, hvor jeg definerer hva jeg vil drive med av fotografering fremover. Noen jobber forsvinner og satsningen kommer til å spisses mer med klare definerte målgrupper og jobber. Noen tiltak blir nok gjennomført som resultat av dette, blant annet en mer tilpasset nettside som er rettet mer mot målgruppene.

Året 2011 i bilder
Det er ett bilde for hver måned. Bildet er valgt ut med bakgrunn i egne opplevelser, ofte ikke det mest spektakulære bildet eller hendelse. Det var fotball, ishockey, dans, mote, sprengte bygninger, stormede hus av politiet, fredspris, skiskyting, røde løpere og hvite løpere (om vinteren), noe som førte til masse å velge i. Velkommen til en oppsummering av 2011 sett gjennom mine kamerahus og mine minner: (Klikk på bildet for å se det i bedre kvalitet)

JANUAR

Min første jobb for Stella Pictures, Den norske filmen Mørke sjeler, rødløper jobb. Men som bildet viser var det noe tomt for kjendiser på denne premieren, mulig årsak er at den ble slaktet av avisene dagene før, med terningkast på ett tallet. Endte med 5 bilder fra jobben, dette, et av en av skuespillerne og resten av produsentene. Dette bildet endte faktisk på trykk en av dagene etterpå.

FEBRUAR

Oslo Fashion Week, Norges motebransje viser sine klær, og ikke minst kjendisene får mulighetene til å gå rødløper og vise seg frem. Det er fredag kveld og moteuken begynner å gå mot slutten. Jeg har sendt mine bilder til byrået og er egentlig ferdig for dagen. Ender med å ta en del alternative bilder fra visningen til Ricco Vero by Kristian Aadnevik, oversiktbilder og annet som man ikke rekker når man dekker selve visningen fra fotoområdet. Dette var et av bildene som ble sendt inn. Endte på flere nettsideforsider med tekster som "Kunne du tenke deg å gå sånn" og "Se ´billig-kolleksjonen´ til Kristian Aadnevik". Bildet minner meg på at man ikke skal slutte å ta bilder selv om det er over...

MARS

Av og til dokumenterer man ting man aldri ville gjort selv. En av deltageme fra NRK produksjonen Oppdrag Sognefjorden hopper i fallskjerm fra en kran i Sandvika under lanseringen av programmet. Tåke og litt vind gjorde det uvisst om de skulle hoppe, men med litt roligere forhold hoppet de i det for å si det sånn. En av deltagerne fikk et vindkast og et gisp gikk gjennom publikum når han nærmet seg veggen. Her avbildet under kontrollerte forhold, følte grenene ga bildet et perspektiv som sier litt om hvor kort det er ned til bakken.

APRIL

Ungdomslekene på Lillehammer, gjør noen jobber for Norges Badminton Forbund gjennom året. Dekker NM og lignende, både med "live" foto og livestreaming av video. Her under Ungdomslekene tok jeg bilder som ble lastet opp direkte til nett fra de fleste sportene. Ble imponert over disse unge tøffingene. De ga alt og mer enn alt, noen fulltreffere ble det også!

MAI

Oslo sentrum, Frogner mer eksakt. En av årets kjendisfester, Petter Stordalen og Gunhild inviterer Norges kjendiselite til fest. Direktesending på TV2 nyhetene, og åpne brev i avisene fra naboene som ikke vil ha slikt bråk i nabolaget var noe av innholdet rundt denne begivenheten. Noe av interessen fra media kan man se i dette bildet, her er presseoppbudet på fortauet i Bygdøy Alle.

JUNI

Kongen av Bislett Games, dette er ikke fra æresrunden, men før start når Bolt vises frem for publikum. Like rolig var han ikke i VM i etterkant da han gikk for tidlig ut av startblokka og ble diskvalifisert. Her på Bislett vinner han og er den som skaper mest liv og røre mellom regnskurene.

JULI

I en døsig sommer Oslo rammer terroren. To angrep utført av en person. Jeg var på joggetur når bomben gikk av, hørte på musikk og telefonen begynte å ringe. Hastet hjem og tok fotosekken som står klar, kjørte ned til byen og fikk noen bilder. I dagene etter ble det mye fokus på denne hendelsen i ulike oppdrag. Bildet jeg har valgt er ikke et utbombet bygg eller stengte gater, men noe som gjorde et sterkt inntrykk på meg på en positiv måte. Det som skulle være et fakkeltog, gjort om til en rosemarsj, men endte med rosesermoni fordi det var så mange som møtte opp. Det å lage tog av mellom 200-300.000 mennesker i Oslo sentrum går ikke. En sterk følelse å stå oppe på scenen på Rådhusplassen og ta bilder ut i folkehavet, uansett hvor man vinklet kameraet var det fullt av mennesker med roser og det er stille, helt stille, bare avbrutt av tidvis gråt...

AUGUST

En mer privat måned på bildefronten. Her er stua rigget til fotoshoot med samboer. Hun er nå 9 dager over termin og magen strutter. Stativ og bakgrunn er kjøpt inn med tanke på blant annet babyfoto. Noe det også har blitt mer av, for 12 dager over termin kom Fillip til verden med keisersnitt. Har fått bruk for utstyret i andre anledninger også, blant annet reklamejobber og andre private jobber.

SEPTEMBER

September ble også en roligere fotomåned, men gjorde noen jobber for Dance2Pole. Samboer Nina Wiggen driver dette sammen med Gyda Bloch Thorsen, de har her tatt sin danseekspertise og satt sammen med polefitness. Så du danser med stangen som partner og gjør pole trinn i tillegg. Nå driver de to skoler, House of Ballroom i tillegg, og satser frisk over nesten hele Norge. Selv om det er tett på som samboere, er det spennende med slike prosjekter da jeg tok de første bildene for dem allerede i 2006. Siden den gang har det blitt ball, NM, jubileer, reklamefoto og annet som for wordpress oppsett. Her ser vi Gyda i aksjon for fotografen på noen enkle bilder til Facebooksiden og nyhetsdelen på nettsiden deres.

OKTOBER

Temaet er fredspris, men årets utdeling skaper også overskrifter i media. Følger de testamentet til Alfred Nobel eller er det blitt en pris som komiteen gjør som de vil med? Etterfølgerne til Nobel truer med å ta Fredsprisen fra Norge. Her ser vi Torbjørn Jagland, leder av komiteen, fortelle om årets prisvinnerne til pressen, mens Geir Lundestad som er Direktør i The Norwegian Nobel Institute ser på. Denne jobben ble gjort for News-Pictures France, samarbeidet med dem startet etter angrepene i sommer hvor de tok kontakt og ville ha noen av bildene mine. Etter dette har det blitt noen jobber sammen og bilder på trykk i ulike internasjonale medier. Valgte dette bildet som er litt ovenfra og ned som et symbol på om de må tilbake til røttene igjen?

NOVEMBER

Haugesund, NM i flerdans. Jobbet for Bærum Ballroom for å ta bilder av to av parene som trener hos dem og deltok under NM. Det ble både første og andre plass. Tok også bilder av klassen hvor de beste internasjonale norske danset, dette for Stella Pictures. Her ser vi Pia Lundanes Loewe leve seg inn i dansen, hun ble sammen med sin partner ble nummer 5 i VM i år. De vant sin klasse under NM.

DESEMBER

En måned i feriens tegn. Hadde tre uker ferie i desember og to av dem ble tilbragt i Thailand med hele familien. Her fra svømmebassenget rett etter stengetid, med vind i palmene og strandbaren i bakgrunn. Merkelig følelse å komme hjem en uke før jul, kom aldri helt i julefølelse i år. Om det er dette synet her, eller mangel på vinter hjemme skal ikke være sagt!

Bildene tilhører fotografen og kan ikke benyttes uten avtale.

Liker du slike oppsummeringer, her er noen andre fotografers og byråers 2011 oppsummering:

Har du flere slike linker, så send meg gjerne en twittermelding eller e-post, så oppdaterer jeg linkene. 

Kyrre Lien

Sara Johannessen

life.com

reuters.com

getty images – reporter

Linker lagt til etter publisering:

Demotix

NRK Klikk på ulike oppsummeringer for 2011

Eirik H. Urke

APImages

Vegard Grøtt

BBC

Boston.com Del1 Del2 Del3

BT.no 1.halvår

nytimes.com

lens.blogs.nytimes.com (New York i bilder 2011)

Tommy Arnesen

Shootitlive

Nettavisen / Side2

rb.no

budstikka.no

TIME 365 bilder,ett per dag.

TIME topp 10 bilder

~ av palbergstad den 29/12/2011.

Én kommentar to “2011: Et år med poledans, terror og barn”

  1. […] Pål Bergstad (Min egen bloggpost for 2011) […]

Legg igjen en kommentar

 
