Get Ligaen Ishockey: Manglerud Star – Lillehammer 2-6

Forsøkte meg som ishockeyfotograf på lørdag. Noe jeg kun har fotografert en gang før, og det begynner å bli en stund siden. Ishockey går fort, det er dårlig lys, stor avstand fra en side til den andre, og litt kjølig. Det gjør at det er en utfordrende sport å få til bra. Lurer derfor på hva dere synes om bildene og hvilket forbedringspotensiale dette utvalget av bildene har??? 

Foto

Går fort (må ha rask lukker) + dårlig lys = høy ISO (kornete og fargestikk i bildene)

Ingen god kombinasjon med andre ord. Jeg benyttet mitt Canon 1DIII kamera med 70-200 f 2,8L IS på dette kameraet og 5DII med 24-70 f2,8. Mitt ønske var nok mer tele, opp til 300 for å komme tett nok på spillerne på deler av banen. Skal man beskjære bildet i etterkant er kvaliteten dårligere når ISO blir høy. Derfor er ikke dette så optimalt. Men mer tele er dyrt og 300 og 400 er vanskelig å å tak i brukt. Nytt koster Canon sin 300 2,8 IS II over kroner (norske) 60.000,- med filter! Det finnes alternativer som Sigma sitt 120-300 2,8 til en rimeligere penge 21.995,-. Men ryktet sier at autofokusen ikke passer så bra med 1DIII, bedre med 7D som et eksempel. Men det er et kamerahus jeg ikke har.

Da er spørsmålet om jeg klarte meg sånn passe som ishockeyfotograf? Hva bør forbedres?

Kampen

Hjemmelaget startet bra og tok ledelsen 2-0, men etter det var det Lillehammer som tok tak i kampen og Manglerud Star hang litt bakpå, noe man kan se i to av målbildene i serien her. Slåsskamp, utvisninger og full fart, akkurat slik ishockey vist nok skal være! Endelig resultat ble 2-6. Gøy var det å fotografere en ishockeykamp. Gjøres gjerne igjen!

(Klikk på bildet for å se det i bedre kvalitet!)

Bildene tilhører fotografen (c) og kan ikke benyttes uten skriftlig avtale, de (og flere fra kampen) kan kjøpes gjennom Stella Pictures om ønskelig.

~ av palbergstad den 16/10/2011.

3 kommentar to “Get Ligaen Ishockey: Manglerud Star – Lillehammer 2-6”

  1. Det her var bra det da! Action som bare det, og et superfint målbilde.

  2. […] nevnt tidligere i denne blogposten, går ishockey fort og det er dårlig lys. Men denne gangen følte jeg det gikk litt bedre. Kom […]

Legg igjen en kommentar

 
