Et bildes vei fra Oslo Fashion Week til media

I forrige bloggpost skrev jeg litt ”behind the scenes” om livet foran catwalken og den grå løper. Foran, fordi fotografene stort sett står foran for å få gode bilder. Det finnes også noen ganger en alternativ posisjon som kan gjøre susen for å få tatt et populært bilde. Les mer og se bildeserien ”Et bildes vei fra OFW til media”.

Som nevnt så kunne man se bilder fra fotografenes mobile kontor og den grå løper i forrige bloggpost. Den kan du lese her. Med mange retweets, hyggelige tilbakemeldinger og bra leserstatistikk har jeg valgt å lage en oppfølger.

Nå har jeg tatt for meg et av bildene fra rød løper og et av bildene fra catwalken som havnet i media. Her ser du settingen bildet ble tatt i, selve bildet og eksempler på hvor det havnet. Det er alltid spennende å jobbe for et bildebyrå, kontra en reell sluttkunde. I et bildebyrå vet man aldri hva som skjer med bildet etter at det er sendt inn. Blir det solgt til noen, mange eller blir det arkivbilder? Jeg føler meg veldig heldig, mange av bildene mine har havnet på ”trykk” de siste ukene, både på Dagbladet, TV2, Seher og MSN nett som eksempler. Her kommer historien bak to av bildene.

 

Rød løper, kjendisene ankommer Oslo Fashion Week

Det er dag en av den offisielle Oslo Fashion Week, åpning med pump og prakt og kjendiser i pene klær. Det er noen som har hatt andre moterelaterte eventer før dette, eksempler er egne visninger, Nåløye utdelingen fra HENNE og blogg awards. Men i dag er det offisiell åpning på OFW og min oppgave er å få tatt fine bilder av kjendisene når de ankommer.

Vi husker fra den forrige bloggposten kjendisene som ankommer åpningen av Oslo Fashion Week. De stoppet flere ganger nedover den røde løperen for fotografene. © Foto: Pål Bergstad

Her har de kommet seg ned til meg, Ellen Arnstad, Charlotte Spetalen og Guri Schanke ser i kamera og klikk, klikk, klikk. Av og til må man si ifra og be dem se i kameraet ditt samtidig. Ellers blir det litt blikk og øyne på kryss og tvers. Bildet blir retusjert (enkelt lys og farge), croppet, tekstet med når og hvor det er tatt og sendt til Stella Pictures database når seansen er over. De blir deretter sendt videre til kundene som er aviser, blader og ulike nettsider. © Foto: Pål Bergstad

Her ser vi bildet benyttet i et galleri i Dagbladet på nett. Dessverre med litt miks i teksting her. At navnet på fotografen er utelatt skjer dessverre altfor ofte. Foto: STELLA PICTURES/Pål Bergstad

Her ser vi bildet i bruk av TV2 sine nettsider, her er det heller ingen byline på byrå eller fotograf. Foto: STELLA PICTURES/Pål Bergstad.

 

 

Catwalk, modellene viser frem den beste designen

Siste visning på OFW var Kristian Aadnevik for Ricco Vero. Jeg hadde en jobb før dette og var akkurat ferdig med å sende bildene og var ferdig for dagen. Visningen til Ricco Vero skulle akkurat starte og jeg fikk ideen med å ta noen alternative bilder av visningen. Det var andre fotografer fra Stella Pictures som dekket selve visningen.

Vi husker dette bildet, også fra forrige bloggpost. Her er et mer alternativt bilde av visningen, ikke alltid så lett å ta slike bilder når man er helt fokusert på modellen på gulvet. Her ser vi hvor mange som er på visningen og gir et inntrykk av hvor trangt det er å få tatt bilder. Dette bildet er tatt med objektivet 24-70 på min Canon 5DII fra siden av selve fotopodiet og catwalken. © Foto: Pål Bergstad

Jeg tok noen bilder fra omtrent samme posisjon av flere av modellene med tele, en 70-200 på en Canon 1DIII. Blant annet dette bildet, noe som viste seg å være et populært bilde i media. Her er bildet tatt rett over og ”gjennom” folkehavet med posisjon litt til høyre enn på oversiktsbildet over. © Foto: Pål Bergstad

Her ser vi klipp fra Dagbladet.no sin forside hvor de benytter dette bildet.

Her ser vi bildet i bildeserien i Dagbladet.no og med korrekt foto byline.

ffds

SEHER.no hadde også en lignende sak, her på forsiden.

Her ser vi bildet til høyre i saken. Bildet til venstre er tatt av Stella Pictures fotograf Mona Ranum.

 

Håper du har fått et innblikk i en bildebyråfotograf sin hverdag gjennom disse to OFW postene.

 

Har du lyst til å se en video fra åpningsdagen, kan du se denne på TV2 nett:

http://www.tv2underholdning.no/gkn/-det-er-angstfylt-aa-bli-bedoemt-3420211.html

Minner igjen om at alle bilder er fotografens i henhold til Norsk lovverk, bildene kan ikke benyttes uten skriftlig avtale. Bildene kan kjøpes gjennom Stella Pictures.

/Pål

~ av palbergstad den 22/02/2011.

4 kommentar to “Et bildes vei fra Oslo Fashion Week til media”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Tommy Arnesen and Espen Brenli, Pål Bergstad. Pål Bergstad said: Positive tilbakemeldinger på OFW blogg, tok sjansen på nr 2: Et bildes vei fra OFW til media http://bit.ly/hw1Nes #frilansliv […]

  2. […] har tidligere blogget litt om livet bak kamera, Mobilt kontor og Bildenes vei fra OFW til media. Her kommer en tilfeldig valgt samling av bildene som ble sendt til Stella Pictures. Under ser du […]

  3. […] “mote” relaterte saker på bloggen: Et bildes vei fra OFW til media… Var det mobilt kontor reklamen sa… Moteblogg jeg…? Moods of Norways […]

  4. […] – Et bildes vei fra Oslo Fashion Week til media […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: