Tar du med fotoutstyr utenlands?

Over middels fotointeressert? Reiser du utenlands?

– Pass på tollfellen du kan ende opp i.

 

Utenlandsreise med dyrt og nytt fotoutstyr? Pass på tollreglene. Foto: (c) Pål Bergstad

Tilfeldigvis kom jeg over denne artikkelen i TB.no en kveld på reise til København. En kort og ikke helt informativ artikkel, men fikk meg til lure. Jeg trodde først det var en som hadde kjøpt nytt utstyr i utlandet, og skulle unngå merverdiavgift ved inntak. I denne saken kan det hende det var slik, men fant ut noe annet underveis. Men ble jeg egentlig noe mer opplyst?

Jeg sendte nemlig en twitter melding med link til artikkelen, og fikk raskt svar av @byeskille. Når han er på reise med NRK fotograf, stopper de i tollen og stempler ved utenlandsreiser. Han sendte også denne linken. Her står det i korte trekk at ved utreise kan man ta med et legitimasjonsbevis som stemples en gang ved utreise. Dette må være med ved innreise igjen. Skjemaet kan benyttes om igjen ved flere reiser.

 

Her ser vi et legitimasjonsskjema og her er link til det, med utfyllende kommentarer.

Legitimasjonsskjema ved utførsel. Tollvesenets skjema.

 

Så når jeg landet på Gardermoen stoppet jeg i tollen og spurte litt rundt disse reglene.

1 Når må jeg ha legitimasjonsbevis?

2 Hvordan fungerer dette, hva må man gjøre?

 

Tollen på Gardermoen var veldig hyggelig og hjelpsom. Deres kommentar var at dersom  man reiser med lave verdier, kan man fylle ut legitimasjonsbevis og få dette stemplet ved utreise. Man må ikke stoppe ved innreise igjen, men kun ha det med dersom man blir stoppet. Da kan man lett identifisere at det har vært med ut. Men dersom utstyret er brukt, og «ser» brukt ut, skulle det ikke være noe problem uansett. Hva som var høy verdi hadde de ikke noe klart svar på. Virket som dette var opp til hver enkelt for en vurdering.

 

Er verdien høy skal utstyret fortolles ut med en utførselsdeklarasjon. Reiser man mye utenlands, kan det lønne seg med et ATA-Carne. Da slipper man hele fortollingsprosessen hver gang, og trenger bare å stemple ved inn og utreise. Dette koster derimot en del å få utstedt etter hva jeg forstod.

 

Hva gjør man ved utenlandsreise? Jeg kommer nok til å fortsette å ta det med og dersom jeg får problemer, la dem tilbakeholde det til jeg fremlegger kvitteringene. Utstyret mitt ser også brukt ut, så det burde ikke være noe problem. Har det stort sett med til utlandet i feriesammenheng også.

 

Hva gjør du når du reiser utenlands med ditt utstyr?

 

Klar for å oppdage verden!

~ av palbergstad den 08/01/2011.

Én kommentar to “Tar du med fotoutstyr utenlands?”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Roger Johnsen. Roger Johnsen said: RT @palbergstad: Over middels fotointeressert? Reiser du utenlands? Pass på tollfellen… (forts blogg) http://bit.ly/hSPWnr cc @byeskille […]

Legg igjen en kommentar

 
