Testing av Aperture 3 i påsken og litt etter…

Lastet ned Aperture 3 trial i påsken og testet litt. Dette førte til en endring av mine import og arbeidsvaner, til det raskere. Men har fortsatt noen utfordringer…

Etter å ha lest om lanseringen av Aperture 3, og hørt så mye bra om dette programmet fra før, falt jeg for fristelsen å laste ned en trial versjon i påskeferien. Dette endte med en oppgradering rett over påske. Har hatt Ap2 siden mitt kjøp av Mac i fjor, men ikke benyttet det noe særlig. Har hovedsakelig benyttet Bridge og Photoshop.

Her er ett par eksempler på bilder før og etter Ap3:

Bilde etter justeringer i Aperture 3. (c) Foto: Pål Bergstad

Før Aperture 3 bearbeiding. (c) Foto Pål Bergstad

Ikke at dette er de enorme fototekniske bildene, men jobbet gjennom noen bilder som ble tatt på gåturer i påsken i Trofors i Grane kommune sør i Nordland. Noen flere eksempler kan sees her på Flickr kontoen min.

Veldig fornøyd med mulighetene å ikke måtte ha bildene innom Photoshop, selv RAW bilder. Takk til twitter og epost dialog rundt noen måter å håndtere Aperture til Audun Braastad.

Brukergrensesnittet er også enkelt (her i fullskjem):

Fullskjermvisning med redigeringsmulighet. (Her ser vi ett av tre bilder som skal brukes til HDR bilde. Bilde: Skjermdump).

Noen utfordringer står jeg fortsatt ovenfor. Jobber med å finne en god struktur på hvordan bildene importeres, lagres i mapper og slette de som ikke skal benyttes. Nå importerer jeg bilder fra harddisken og lagrer de som «Referenced images», dette betyr at de ikke lagres i Aperture sitt eget Library. Dette gjør at bildene ikke blir doblet og spiser opp mega og gigabites på Mac’en. Nå lagrer jeg nye bilder på samme måte, i en «orig mappe» med undermappe med «dato og en kort beskrivelse». Etter bearbeiding eksporteres bildene i jpg til en mappe (dato og kort beskrivelse) som jeg har rett under «Bilder» på harddisken. Dette så jeg også kan synke bildemappene jeg ønsker med iPhonen (da kun hovedmappene rett under «Bilder» kan velges separat til synking).

Bruker du Aperture, hvordan er din mappestruktur og arbeidsprosess?

~ av palbergstad den 13/04/2010.

Legg igjen en kommentar

 
