Hei bloggverden!

Vel, da har jeg startet min første blogg. Den kommer hovedsakelig til å dreie seg om fotografering og teknologier som opptar meg. I tillegg vil oppdateringene jeg gjør på min nettside og andre fotosteder som Flickr eller Demotix bli omtalt her. Kanskje ett og annet fototips jeg har lært fra noen andre også? Hvem vet, dette med blogging er nytt for meg så vi får se hva som skjer… Dette er ikke en blogg som i hovedsak retter seg til de proffesjonelle fotografene med tips eller bilder, men min egen opplevelse og utforskning av fotografiets verden.

Dersom du skulle ha noen kommentarer eller innspill er du hjertelig velkommen!

Her ser du hele bildet som er i headingen av denne bloggen:

Vesterålen HDR bilde

Bilde tatt mellom Stokmarknes og Sortland i Vesterålen. Et HDR bilde (se teksten om detaljene). (c) Foto: Pål Bergstad

Dette bildet ble tatt sommeren 2009, eller bildene ble tatt sommeren 2009 for å si det korrekt. Det er tre bilder med ulik eksponeringskompensasjon. Bildene er tatt med +/- 1 i tillegg til det originale bildet. Så er de satt sammen med Photomatix til ett bilde. På denne måten kan man ta frem både de lyse og de mørke delene av bildene og sette de sammen til ett flott bilde. I tillegg ble det justert litt i Photoshop i etterkant.

For flere flotte HDR bilder av Vesterålen, se denne nettsiden: http://www.pbase.com/eeriksen/hdr_photos (Flotte bilder tatt av Espen, sjekk også ut resten av siden hans med Vesterålen og Lofoten bilder). Det var Espen som fikk meg til å begynne med HDR.

London RBW
Siden dette i hovedsak er en bilde/foto blogg, så kommer det et bilde til. Dette ble tatt i London under en langweekend, valgte å kalle bildeserien «London i RBW» (Red/Black/White). Tror ikke RBW er noen offisiell benevnelse, men en passende. Bilde er gjort om til sort/hvitt, så er de røde fargene tatt frem igjen i Photoshop med en maske. Se hele London RBW serien på Flickr.

London i RBW

Tatt i London på en langweekend, gjorde om til sort/hvitt og tok frem de røde fargene igjen. (c) Foto: Pål Bergstad

~ av palbergstad den 31/03/2010.

Legg igjen en kommentar

 
